ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΕΤΑΚ 3

News

4.6.2015

Δυνητικά επικίνδυνοι οι παλαιοί ανελκυστήρες

Υψηλό βαθμό επικινδυνότητας εκτιμάται ότι παρουσιάζουν πολλοί ανελκυστήρες στη χώρα μας, εξαιτίας της έλλειψης πόρτας θαλάμου, αλλά και σύγχρονων διατάξεων ασφαλείας.

Σήμερα στην Ελλάδα από τους 400-450.000 ανελκυστήρες, που λειτουργούν, οι 200.000 χρήζουν άμεσης βελτίωσης.

Στο πλαίσιο αυτό όλοι οι παλιοί ανελκυστήρες (όσοι κατασκευάστηκαν έως το 1999) απαιτείται να εκσυγχρονιστούν και να ανακαινισθούν στο βαθμό που απαιτείται ώστε να παρέχουν την επιθυμητή ασφάλεια.

Όπως επισήμανε σήμερα σε συνέντευξη τύπου στην Αθήνα η διοίκηση της Πανελλήνιας Ένωσης Τεχνολογίας Ανελκυστήρων και Κυλιόμενων Κλιμάκων (ΠΕΤΑΚ), το απώτατο χρονικό όριο για την ανακαίνιση των ανελκυστήρων παρήλθε εδώ και 1,5 χρόνο.

Την ίδια στιγμή και η αγορά των νέων ανελκυστήρων γνωρίζει τεράστια κάμψη, καθώς ακολουθεί σε γενικές γραμμές την τάση της οικοδομικής αγοράς.

Έτσι, ενδεικτικά την περίοδο 2009-2014 η μείωση στην αγορά των νέων ανελκυστήρων έφτασε το 80% και στο πλαίσιο αυτό πέρυσι εγκαταστάθηκαν μόλις 1.200 καινούργια ασανσέρ.

Ωστόσο, η εγχώρια βιομηχανία κατασκευής ανελκυστήρων παραμένει υγιής, καθώς βασίζεται πλέον σε μεγάλο βαθμό στις εξαγωγές και στην ύπαρξη υψηλής κατάρτισης ανθρώπινου δυναμικού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά για το κρίσιμο για την ασφάλεια ζήτημα της εγκατάστασης πόρτας θαλάμου σε εν λειτουργία ανελκυστήρες, το μέσο κόστος της δεν ξεπερνά τα 800 ευρώ. Από ανεπίσημες στατιστικές κατά το χρονικό διάστημα 2000-2014, συνέβησαν 39 ατυχήματα σε ανελκυστήρες στη χώρα μας, εκ των οποίων 20 ήταν θανατηφόρα, ενώ αυτά τα περιστατικά είναι μόνο όσα έγιναν γνωστά μέσα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Μάλιστα την περίοδο 2013-2014 σημειώθηκαν τρία θανατηφόρα ατυχήματα, τα οποία οφείλονταν στην απουσία πόρτας θαλάμου.

Το 2005 με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) και σε μία προσπάθεια αναβάθμισης της ασφάλειας των ήδη εγκατεστημένων ανελκυστήρων, ορίστηκε ως υποχρεωτική η τοποθέτηση πόρτας θαλάμου.

Ωστόσο, στη συνέχεια, επόμενες KYA κατέστησαν το μέτρο προαιρετικό και έτσι εναποτέθηκε στη διακριτική ευχέρεια του ιδιώτη-χρήστη του ανελκυστήρα, η τοποθέτηση ή μη της πόρτας θαλάμου.

Η ΠΕΤΑΚ έχει σημειώσει επανειλημμένα στους αρμόδιους φορείς ότι η πόρτα θαλάμου είναι το μόνο μέσο που προστατεύει πλήρως τους επιβάτες από τον «κινούμενο» τοίχο του φρεατίου και συνεπώς θεωρεί επιβεβλημένη την αλλαγή νομοθεσίας, ώστε να καταστεί υποχρεωτική η τοποθέτηση της σε όλους ανεξαιρέτως τους ανελκυστήρες.

Νωρίτερα την ίδια μέρα αντιπροσωπεία από την ΠΕΤΑΚ μαζί με τον πρώην Υπουργό Μεταφορών της Γαλλικής κυβέρνησης κ. Gilles de Robien συναντήθηκαν με το Γενικό Γραμματέα Βιομηχανίας κ. Γιάννη Τόλιο, όπου αντάλλαξαν ιδέες για την τροποποίηση της νομοθεσίας για τον εκσυγχρονισμό των ανελκυστήρων. Ο πρώην Υπουργός αναφερόμενος στο παράδειγμα της Γαλλίας, είπε χαρακτηριστικά ότι στη χώρα του μετά την εφαρμογή σχετικής νομοθεσίας, από 20 τα θανατηφόρα ατυχήματα ετησίως μειώθηκαν στο μηδέν.

Στη Συνέντευξη Τύπου παρευρέθηκε επίσης και ο απερχόμενος Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ανελκυστήρων κ. Philippe Lamalle, ο οποίος τόνισε την ανάγκη υιοθέτησης από τη χώρα μας των απαραίτητων προτύπων ασφάλειας στους ανελκυστήρες.

Τους κινδύνους που ελλοχεύουν κατά τη χρήση πεπαλαιωμένων ανελκυστήρων και τις ελλείψεις στη νομοθεσία για τον εκσυγχρονισμό των ανελκυστήρων επιχειρεί, μεταξύ άλλων, να αποτυπώσει η Ημερίδα για την Ασφάλεια των Ανελκυστήρων, που πραγματοποιεί η ΠΕΤΑΚ σήμερα στην Αθήνα.